Vitaly Petrov had bij het toenmalige Renault F1 Team een contract op zak voor het seizoen 2012. Toch werd hij vervangen door Romain Grosjean en mocht hij halsoverkop op zoek naar een ander stuurtje, welke hij door het Caterham F1 Team aangeboden kreeg. Hij heeft zijn plotse ontslag nog altijd niet verwerkt.
Hij vertelde aan de Russische pers: "Hetgeen op het eind van verleden seizoen is gebeurd, vind ik heel jammer. Mijn relatie met enkele personen binnen het team was slechter geworden en ze waren tegen me gekant. Nochtans was ik sneller dan mijn teammaten Nick Heidfeld en Bruno Senna, maar toch mocht ik ophoepelen.”
“Gelukkig is de situatie bij Caterham heel anders. Ik heb daar een leuke anekdote over: in Maleisië was er maar één nieuwe motorkap voor twee auto's. Het team heeft zowel Heikki Kovalainen als ikzelf opgebeld en weet je hoe er is beslist wie de nieuwe motorkap mocht krijgen? Met het opwerpen van een muntstukje. Sedertdien heb ik geen enkele twijfel meer over de gelijkheid binnen het team."
Gerard Lopez, teambaas bij Lotus, heeft in februari dit jaar zijn versie laten weten voor het vertrek van Petrov. Volgens hem had zijn 'oude' coureur een electroshock nodig om zich nog beter te focussen op zijn beroep.